Mobilné kompresory KAESER

 
 
 
0.jpg 1.jpg 2.jpg
 
 
 
 

Mobilné kompresory KAESER

Využitie stlačeného vzduchu, ako formy energie v oblasti stavebníctva má v posledných rokoch výrazný stúpajúci charakter. Dôvodom je nielen nárast objemu prác v tejto oblasti, ale aj používanie nových technológií. Tieto technológie vyžadujú nie len zlepšenie kvalitatívnych parametrov stlačeného vzduchu, ako je zbytkový obsah oleja, vlhkosť, teplota, veľkosť prachových častíc, ale aj parametrov vplývajúcich na okolité prostredie, ako je množstvo CO2 vo výfukových plynoch, hlučnosť kompresora, prevádzkyschopnosť od -25 °C do +50 °C. Firma KAESER Kompressoren so sídlom v Nemeckom meste Coburg pre rok 2011 inovovala tretinu mobilných kompresorov vo všetkých veľkostných a typových radách.

V modelovom rade “A“ sú nové typy M13, M15, M17 s motormi Honda. Kompresory M50 a M57 dostali nové motory Kubota spĺňajúce normu COM III. Nové sú modely M27, M31, najviac predávaný model M43 zostáva. Všetky tri modely majú vodou chladený motor Kubota. Kompresory majú priamy náhon cez pružnú spojku, proporcionálnu reguláciu a sú štandardne vybavené systémom automatického ohrevu na prácu v podmienkach do -15 °C. Všetky z nich sú určené na tlak 7 barov. Model M17 špeciálne určený pre zafukovanie optických káblov má maximálny tlak 15 bar.
Modely M27 a M31 s výkonom 2,6 m3/min a 3,0 m3/min sú určené pre dve 20 kg pneumatické kladivá, ich kapota je vyrobená zo špeciálne tvrdeného a nárazu odolného polyméru. Celková hmotnosť je 498 kg (resp. 505 kg), čo je asi o 60 kg menej ako predchádzajúce modely.
Modely M43, M50 sa používajú aj na otryskávanie do veľkosti hubice maximálne 6 mm. Vhodné sú taktiež aj pre bežné typy omietacích strojov. Ich hmotnosť 735 kg a 740 kg a použitý brzdený podvozok ich dovoľujú zapojiť aj za osobné auto. Hlučnosť je na hodnote 69dB(A).

V modelovomj rade “B“ sú novinky M52, M100, M45 s motormi Kubota, M122, M123 a M135 s novým motorom Deutz, typu TCD. Modely M64, M80 a M270 zostali bez zmeny, iba M270 má podvozok s brzdovým systémom vybaveným ABS.
Model M122 je kompresor špeciálne vyvinutý pre otryskávanie nielen pieskom, brokmi alebo korundom, ale i suchým ľadom a systémom SPONGE-JET. Verzia 14 barov kompresora M122 sa používa na tzv. injektáž a vysokovýkonné vŕtacie súpravy. Kompresory majú priamy náhon cez pružnú spojku. Od modelu M100 je proporcionálna regulácia doplnená o tzv. voľnobežný štart kompresora, ktorý prebehne v dvoch fázach. Prvá fáza je štart motora kompresora samostatne na dosiahnutie teploty min. 55°C a druhú fázu predstavuje vlastný nábeh kompresora pomocou elektromagnetického ventilu. Všetky kompresory sa dodávajú vo verzii 7, 10, 12, a 14 barov.

Úplnou novinkou je kompresor M57 Utility, ktorý je bez podvozku a používa sa na prenájom.

V modelovom rade “C“ sú kompresory vybavené synchrónnymi generátormi 13kVA alebo 8,5 kVA., a to podľa požiadavky zákazníka. Novinkami sú typy M80G a M100G a dodávajú sa vo vyhotovení 7 bar, 10 bar a 12 bar.

Samostatný modelový rad tvoria typy M12E, M34E, M46E. Sú to mobilné kompresory poháňané elektromotorom sa používajú na stavbách, kde je prístup k zdroju elektrickej energie. Podľa veľkosti sú vybavené 7,5, 22 alebo 30 kW elektromotorom. Ich výhodou je nízka hlučnosť 64dB(A), malé náklady na údržbu, minimálne vplyvy na životné prostredie. Najväčšou výhodou je možnosť používať tieto kompresory v obytných zónach.
Na reguláciu dodávaného množstva a presné nastavenie požadovaného tlaku sa používa proporcionálny ventil. Môžu byť podľa potreby vybavené aj cyklónovým odlučovačom a dochladzovačom, prípadne bubnom s 20 m dlhou odľahčenou tlakovou hadicou. Vyrábajú sa vo verzii 7 bar.

Väčšina mobilných kompresorov sa vyrába v novopostavenom závode v Coburgu s kapacitou 20.000 ks ročne. Vo Francúzskom meste Lyon sa v súčasnosti vyrábajú kompresory modelovej rady “B“, hlavne M45 a M52, ktoré sú najpredávanejšie vo Francúzsku, Španielsku a v štátoch Beneluxu.
Nové typy mobilných kompresorov ako aj inovované modely sú dielom nového vývojového a testovacieho centra, ktoré sa nachádza hneď vedľa hlavného závodu v nemeckom Coburgu.


Ing. Roman Potrok
Air Consulting, spol. s r. o.